Neem contact op
Het geheime ingrediënt van succesvolle teams

Het geheime ingrediënt van succesvolle teams

De onderzoekdata zijn overduidelijk: hoe we iets zeggen is belangrijker dan wat we zeggen. Onderzoek van het Human Dynamics Laboratory van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) laat zien dat de manier waarop mensen binnen teams communiceren, de belangrijkste voorspeller is van succes. Ongeacht de sector of het team.

Sterker nog, deze communicatiepatronen zijn net zo significant als de factoren intelligentie, persoonlijkheid, competentie en de inhoud van het gesprek bij elkaar opgeteld.

Het klinkt misschien tegenstrijdig dat hoe we communiceren belangrijker is dan wat we communiceren. Toch laat het onderzoek van MIT binnen verschillende sectoren en teams zien dat de sleutel tot succes niet ligt in de inhoud van de gesprekken binnen het team, maar in de manier waarop we met elkaar communiceren.

Het oorspronkelijke artikel The New Science of Building Great Teams, gepubliceerd in de Harvard Business Review, zet de drie succesfactoren van effectieve communicatie op een rij. Deze factoren zijn te observeren, te kwantificeren en meetbaar. En, misschien wel het belangrijkste: ze zijn te trainen!

1. Energie - hoeveel uitwisseling is er?

Met energie wordt het aantal verbale en non-verbale uitwisselingen tussen teamleden bedoeld. Een uitwisseling is een opmerking en een vorm van bevestiging hierop. Face-to-face blijkt de meest waardevolle manier van communiceren. In de toolbox van PCM vind je Communicatiekanalen, de fundamentele bouwsteen van communicatie en contact maken, afgestemd op de verschillende persoonlijke voorkeuren. Wat je voorkeursmanier van communiceren is, verschilt van persoon tot persoon.

2. Betrokkenheid - balans in spreken en luisteren

Betrokkenheid laat de verdeling van energie tussen teamleden zien. Teams maken betere beslissingen als de energie gelijk verdeeld is over de teamleden, dus als iedereen ongeveer even veel praat als luistert.

3. Over de schutting kijken

Met over de schutting kijken wordt bedoeld: communicatie tussen teamleden en leden van andere teams. Sucessvolle teams kijken vaker over de schutting dan teams die het minder goed doen.

Wat beïnvloedt teamsucces nog meer?

  • Individueel talent en denkkracht dragen veel minder bij aan het succes van een team dan voorheen werd gedacht.
  • De minst waardevolle vormen van communicatie zijn appen, sms-en en e-mailen.
  • De beste leiders zijn zichtbaar en hebben actieve, korte, inspirerende gesprekken. Ze beschikken over het vermogen om makkelijk op een ander af te stappen, luisteren meer dan ze praten en tonen een hoge betrokkenheid bij de gesprekspartner.


Zo bouw je aan het succes van jouw team

PCM is een unieke tool voor zelfmanagement en om anderen te ontcijferen. Je leert hoe je gedrag observeert en elkaars behoeften en sterke kanten herkent en benut. En past deze dagelijks toe door elkaars taal te spreken en gericht te motiveren. Zo bouw je betere relaties én succesvolle teams

Weten wat PCM kan betekenen in jouw team? Neem contact op met ons voor een voorstel op maat of check de agenda en schrijf je in voor van een van de trainingen.

Deze blogpost verscheen eerder op Next-Element.com

Ontdek meer over

Patricia Antersijn
Patricia Antersijn
PCM mastertrainer

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!

Neem contact op

Leuk dat je meer wilt weten over PCM. Laat je ons weten hoe we je kunnen helpen? We nemen binnen 24 uur contact met je op.


Inloggen MijnPCM



Inloggen


Ik ben nog niet ingeschreven,
Schrijf je in

Wachtwoord vergeten

Ik ben nog niet ingeschreven


Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.

Schrijf je in

Schrijf je in


Ik ben al ingeschreven,
Inloggen


Ik ben al ingeschreven


Fijn om je weer te zien :)

Inloggen
Schrijf je in


Dank voor je interesse!

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?