Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?
De onderzoekdata zijn overduidelijk: hoe we iets zeggen is belangrijker dan wat we zeggen. Onderzoek van het Human Dynamics Laboratory van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) laat zien dat de manier waarop mensen binnen teams communiceren, de belangrijkste voorspeller is van succes. Ongeacht de sector of het team.
Sterker nog, deze communicatiepatronen zijn net zo significant als de factoren intelligentie, persoonlijkheid, competentie en de inhoud van het gesprek bij elkaar opgeteld.
Het klinkt misschien tegenstrijdig dat hoe we communiceren belangrijker is dan wat we communiceren. Toch laat het onderzoek van MIT binnen verschillende sectoren en teams zien dat de sleutel tot succes niet ligt in de inhoud van de gesprekken binnen het team, maar in de manier waarop we met elkaar communiceren.
Het oorspronkelijke artikel The New Science of Building Great Teams, gepubliceerd in de Harvard Business Review, zet de drie succesfactoren van effectieve communicatie op een rij. Deze factoren zijn te observeren, te kwantificeren en meetbaar. En, misschien wel het belangrijkste: ze zijn te trainen!
Met energie wordt het aantal verbale en non-verbale uitwisselingen tussen teamleden bedoeld. Een uitwisseling is een opmerking en een vorm van bevestiging hierop. Face-to-face blijkt de meest waardevolle manier van communiceren. In de toolbox van PCM vind je Communicatiekanalen, de fundamentele bouwsteen van communicatie en contact maken, afgestemd op de verschillende persoonlijke voorkeuren. Wat je voorkeursmanier van communiceren is, verschilt van persoon tot persoon.
Betrokkenheid laat de verdeling van energie tussen teamleden zien. Teams maken betere beslissingen als de energie gelijk verdeeld is over de teamleden, dus als iedereen ongeveer even veel praat als luistert.
Met over de schutting kijken wordt bedoeld: communicatie tussen teamleden en leden van andere teams. Sucessvolle teams kijken vaker over de schutting dan teams die het minder goed doen.
PCM is een unieke tool voor zelfmanagement en om anderen te ontcijferen. Je leert hoe je gedrag observeert en elkaars behoeften en sterke kanten herkent en benut. En past deze dagelijks toe door elkaars taal te spreken en gericht te motiveren. Zo bouw je betere relaties én succesvolle teams
Weten wat PCM kan betekenen in jouw team? Neem contact op met ons voor een voorstel op maat of check de agenda en schrijf je in voor van een van de trainingen.
Deze blogpost verscheen eerder op Next-Element.com
Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!
Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.
Schrijf je in