Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Worstel jij ook wel eens met grote verschillen in jouw team en hoe jij daar als leider mee om kan gaan? Met PCM krijg je tools aangereikt om dagelijks verschil te maken in jouw leiderschap.
De belangrijkste onderscheidende factor in leiderschap ligt in sociale vaardigheden; het vermogen om met iedereen contact te maken, te verbinden, te motiveren en conflicten op te lossen zijn essentiële leiderschapsvaardigheden.
Flexibele leiders kiezen ervoor om aan te sluiten bij de behoeften en communicatievoorkeuren van hun medewerkers zodat hun potentieel optimaal benut kan worden en een omgeving wordt gecreëerd waarin iedereen kan floreren. En dit vraagt iets van jou als leider. Hoe zit je zelf in elkaar? Wat heb jij nodig om goed te kunnen functioneren als leider? Wat hebben jouw mensen nodig?
Herken je jezelf in deze vragen?:
- Heb je ooit gevoeld dat je uitgeput was en dat je niet meer goed wist hoe je je motivatie kon herwinnen?
- Heb je je ooit afgevraagd hoe je je energie op peil kunt houden in stressvolle tijden?
- Heb je ooit gewenst dat je zo kon communiceren, dat meer mensen echt zouden begrijpen wat je zegt?
- Heb je ooit ervaren dat je niet op één lijn zat met iemand wanneer je probeerde te communiceren?
- Heb je je ooit energiek gevoeld na interacties met bepaalde mensen, maar uitgeput na interacties met anderen?
Wat biedt het leiderschapsprofiel?
- Leiderschapsstijl, Percepties en onbewuste vooroordelen
- Energie en aanpassingsvermogen
- Motivatie, blinde vlekken en flexibiliteit
- Positieve en negatieve stress in leiderschap en hoe kom je weer op het goede spoor
- Negatieve aandacht en de invloed hiervan op de werkplek
- Burnout risico verlagen
- Actieplan voor leiderschap
- En tussendoor veel reflectievragen om het zelfinzicht te vergroten
Wil je meer weten over wat het leiderschapsprogramma voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op via info@pcmnederland.nl
Hieronder vind je de 8 mindshifts voor leiders vol met thema's die behandeld worden in het leiderschapsprogramma.
Leiderschap Mindset shift #1 - Hóe je iets zegt is belangrijker dan wát je zegt 📢
Dat communicatie meer is dan alleen boodschap overbrengen, wist je misschien al. Maar wist je ook dat er zes verschillende communicatievoorkeuren zijn? En dat iedereen op iets anders aanslaat?
Voor de een werkt een boodschap met humor, de ander reageert beter op logica. Wanneer je de ‘energie’ van hoe iemand het liefst communiceert oppikt, kan dat een enorm verschil maken in of mensen je echt horen en je intentie waarderen. En denk maar eens in wat dat voor impact kan hebben op de werkvloer
Download de volledige pdf hier:
Leiderschap Mindset Shift #2 - Persoonlijkheid gaat over typen IN mensen, niet over typen VAN mensen
Wat als we je zouden vertellen dat het niet uitmaakt welke persoonlijkheidstypen je in je team hebt, maar dat het gaat om welke typen zij het meeste in zich hebben? Want iedereen heeft wel íets van de zes persoonlijkheidstypen. Het gaat erom welke typen bij jou of de ander centraal staan, en hoe je daar als leider op inspeelt. Stop dus met mensen in (persoonlijkheids)hokjes te plaatsen en zorg voor een andere mindset.
Download de volledige pdf hier:
Leiderschap Mindset Shift #3 - Empathie begint met mensen ontmoeten waar ze zijn (niet waar je wilt dat ze zijn)
Ben jij bekend met de voorkeursfilters die we hebben in communicatie? Elk van de zes persoonlijkheidstypen die het Process Communication Model® erkent heeft een primaire perceptie, een soort filter. Dat betekent dat iedereen op een eigen manier informatie ontvangt en weer teruggeeft. Voorbeelden van filters zijn ‘Gevoelens’, ‘Gedachten’ of ‘Acties’. Door deze te kennen en toe te passen in je communicatie, zorg je voor minder ruis op de lijn en effectievere communicatie.
Leiderschap Mindset Shift #4 - Reageer op wat je ziet, niet op wat je weet
Hoe vaak communiceer jij vanuit aannames of vooroordelen? Mogelijk wel wat vaker dan je zelf zou willen toegeven. Niks menselijks is ons vreemd, toch? Aannames, of invullen voor een ander, kan echter tot vervelende situaties leiden - maar op zijn minst tot onbegrip, of het ontbreken van een ‘klik’. Daarom is het belangrijk om geen one-size-fits-all communicatieaanpak te hanteren, maar je communicatiekanaal aan te passen aan degene die je tegenover je hebt. Kijk naar gedrag, en niet naar wat je denkt dat de ander bezighoudt. Dit is een van de acht modules in het PCM Leiderschapsprogramma.
Leiderschap Mindset Shift #5 - One size fits all? Niet altijd!
Kijk eens om je heen. Zit je alleen aan de keukentafel, bevind je je midden in een drukke kantoortuin of ben je op social media aan het scrollen tijdens een Zoom-meeting (die dus duidelijk je aandacht niet kan vasthouden)? Waar je ook bent, de kans is groot dat een van deze werkplekken je voorkeur heeft. Iedereen heeft namelijk zo’n voorkeur. De een werkt beter in stilte in zijn keuken, terwijl de ander het beste functioneert in een kakafonie aan geluiden. En dat is ook prima. Tenzij je gedwongen wordt om op een plek te werken die totaal niet voor jou werkt. Succesvolle leiders kijken dan ook graag naar de beste werkplek voor elke medewerker en stellen zich daar flexibel in op. Wil je ook leren hoe je de verschillende persoonlijkheidsvoorkeuren hierin ontdekt en welke werkplekken daar het beste bij passen?
Leiderschap Mindset Shift #6 - Behandel anderen zoals zij behandeld willen worden
Wist je dat 80% van onze leiderschapsproblemen grofweg over 20% van onze mensen gaat? Iets wat relatief makkelijk op te lossen is door anders te kijken naar de manieren waarop we mensen motiveren. Want ook al hebben we als kind het adagium ‘Behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden’ geleerd, in ons volwassen leven gaat die vlieger niet op.
De verschillende persoonlijkheidstypen in het Process Communication Model hebben elk andere behoeften wanneer het op motivatie aankomt. Peter wil graag worden uitgedaagd, en Meliza gaat juist ‘aan’ wanneer ze kan werken aan haar persoonlijke missie. Behandel dus níet iedereen zoals je zelf behandeld wil worden. Mensen die op de juiste manier gemotiveerd worden zijn beter in hun werk en blijven langer. Wees eens eerlijk: geef jij jouw medewerkers waar ze behoefte aan hebben, of geef je ze eigenlijk wat jíj wilt? Het verschil zie je in het resultaat ;-)
Leiderschap Mindset Shift #7 - Achter het meeste negatieve gedrag zit een positieve behoefte
Je kent ze wel. Collega’s die kritiek leveren op het werk van anderen, mensen die vinden dat iedereen aan hun kant moet staan of teamleden die anderen de schuld geven (maar nooit zichzelf). Of misschien herken je het wel bij jezelf?
Allemaal klassieke voorbeelden van mensen die negatief gedrag vertonen. Vaak heeft dergelijk gedrag een negatieve reactie tot gevolg, zoals ook ouders doen bij vervelende kinderen. Maar het ‘straffen’ maakt zo’n situatie alleen maar erger. In werkelijkheid is dit gedrag een roep om positieve aandacht. Hoe je omgaat met negatief gedrag, hangt af van het persoonlijkheidstype.
Leiderschap Mindset Shift #8 - Het is OK om goed voor jezelf te zorgen
Bij leiderschap hoort veel verantwoordelijkheid. Je wordt dag in, dag uit in allerlei richtingen gestuurd. Er wordt het onmogelijke van je verwacht en daarnaast zou het ook fijn zijn als je iedereen nog even op een persoonlijke manier aanstuurt. Herkenbaar?
Vast wel! Vragen om hulp voelt als een nederlaag, en je vraagt je steeds vaker af: wie ben ik eigenlijk? Burn-out ligt op de loer, zeker voor degenen die niet goed voor zichzelf zorgen. Maar, we horen het je denken, voor zelfzorg is toch helemaal geen tijd? Jazeker wel. Juist een goede leider zorgt eerst voor zichzelf, pas dan kan hij/zij goed voor anderen zorgen. Hoe je dat doet, lees je in module acht, de laatste van de acht mindsetveranderingen in het PCM Leiderschapsprogramma.