Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?
Return on Human in plaats van Return on Investment? En wat is dat eigenlijk Return on Human? Hoe kun je überhaupt kwantificeren wat iemand waard is? Want wat levert een persoon eigenlijk precies aan een bedrijf? In de praktijk blijkt dat hr-managers steeds vaker uit moeten uitleggen en soms zelfs verdedigen dat medewerkers essentieel zijn voor het succes van een bedrijf. Maar hoe pak je dat aan?
Aan het woord is Cynthia van Tilborg, hr-director bij internationaal opererend softwarebedrijf Mendix. Zij is gecertifieerd PCM- trainer en -coach en gebruikt de tools van PCM dagelijks in haar leiderschap en samenwerking. “Er is een beweging geweest waarin veel bedrijven gingen outsourcen. Puur met als doel om de kosten te drukken door zo efficiënt mogelijk te zijn. Zo worden er bijvoorbeeld mensen uit Aziatische landen ingezet, omdat dit goedkopere krachten zijn. En daarnaast wordt er uiteraard volop geautomatiseerd, waardoor digitale arbeidskrachten plots ook onderdeel van het team zijn. Maar mensen zijn, zeker nu, erg nodig en zij willen op hun beurt weer persoonlijke aandacht. Het Process Communication Model®, kortweg PCM, past daar helemaal bij.
“PCM geeft veel inzichten in de ander én jezelf en in de manier waarop we contact maken. Voor mij betekent dat: luisteren is belangrijker dan praten. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld een probleem heeft dan schuilt er wellicht meer achter dat probleem dan je in eerste instantie zou denken. Als de betrokken leidinggevende in die relatie het persoonlijke contact mist of niet doorvraagt dan blijft het gesprek en daarmee het contact oppervlakkig. Je kunt je voorstellen wat het effect is voor de oplossing van het probleem. Of beter gezegd het níet oplossen ervan.
Bedrijven die begrijpen dat je pas echt duurzaam succesvol kunt zijn als je dat persoonlijke contact steeds terug laat komen zijn bezig met Return on Human”, aldus Cynthia “Want zij beseffen dat de waardevolle relatie die je met collega’s opbouwt zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaalt, omdat collega’s daardoor beter in hun vel zitten en dús beter presteren. En dat voelen prospects en klanten onmiddellijk, waardoor ze meer geneigd zijn om met je bedrijf verbonden te blijven.”
"Ik ben met PCM in aanraking gekomen binnen HEINEKEN. Na mijn eigen profiel te hebben besproken heb ik besloten het traject ook met mijn team te doorlopen. Het PCM profiel heeft veel inzichten opgeleverd voor iedereen persoonlijk maar ook zeker als team. We hebben open gesprekken gevoerd, voorbeelden aangehaald, onzekerheden besproken en ook veel gelachen!"
"Voor mij was PCM echt een schot in de roos. Ik realiseerde me ten tijde van de training nog niet welke impact het model later op mijn werk zou hebben. Zo was er een periode dat ik met een collega botste in communicatiestijl. Dat leidde tot inefficiënt werk. Omdat we op dat moment allebei getraind waren in PCM, besloten we een stap terug te doen en het probleem te onderzoeken. Met onze beider PCM-kennis kregen we goed inzichtelijk wie we waren en waarom we op elkaar reageerden zoals we deden. Het maakte ons ook duidelijk hoe we onze communicatie konden verbeteren.”
Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!
Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.
Schrijf je in