We use cookies to improve our services. Read more about how we use cookies and how you can refuse them.
Maja Memic ging binnen haar team bij HEINEKEN aan de slag met PCM. Lees hieronder haar ervaring.
"De eerste keer dat ik over het Process Communication Model® hoorde, was via mijn werk," vertelt Maja. "Samen met een aantal andere collega’s heb ik een PCM-training gevolgd. Als voormalig communicatiestudent ben ik sowieso altijd heel geïnteresseerd geweest in dit soort modellen. Wat me het meest is bijgebleven van het eerste deel van de training, is het belang van zelfkennis. Ik ging nadenken over vragen als 'Waarom gedraag ik me op een bepaalde manier?', 'Waarom reageer ik op zo op bepaalde dingen?', 'Hoe communiceer ik met anderen?' en 'Hoe komt wat ik zeg en doe over op de mensen om me heen?'. Het zette me ook aan het denken over de impact die mijn manier van communiceren heeft op mijn persoonlijke en zakelijke relaties.”
"Voor mij was PCM echt een schot in de roos. Ik realiseerde me ten tijde van de training nog niet welke impact het model - en mijn trainer overigens ook - later op mijn werk zou hebben. Zo was er een periode dat ik met een collega botste in communicatiestijl. Dat leidde tot inefficiënt werk, we kwamen niet vooruit. Omdat we op dat moment allebei getraind waren in PCM, besloten we een stap terug te doen en het probleem te onderzoeken. Met onze beider PCM-kennis kregen we goed inzichtelijk wie we waren en waarom we op elkaar reageerden zoals we deden. Het maakte ons ook duidelijk hoe we onze communicatie konden verbeteren. Ik denk dat de wetenschap dat we allemaal verschillende mensen zijn, en dat we in de basis allemaal een andere manier van communiceren hebben, het belangrijkste is dat PCM ons geleerd heeft. Dankzij PCM hebben we het vertrouwen en de rust in onze omgang met elkaar weer teruggevonden."
“PCM is zoveel meer dan een persoonlijkheidstest. PCM gaat over resultaten boeken. Zelfmanagement, verbinding maken en motivatie staan centraal. Ik zal nooit mijn eerste PCM succes vergeten. Weten waar je op moet letten als je observeert, bij wie je op welke wijze de boodschap moet brengen, hoe je miscommunicatie vroegtijdig kan onderkennen en in een reflex de juiste interventie doet zijn onderdelen die je leert in de training.”
"Ik ben met PCM in aanraking gekomen binnen HEINEKEN. Na mijn eigen profiel te hebben besproken heb ik besloten het traject ook met mijn team te doorlopen. Het PCM profiel heeft veel inzichten opgeleverd voor iedereen persoonlijk maar ook zeker als team. We hebben open gesprekken gevoerd, voorbeelden aangehaald, onzekerheden besproken en ook veel gelachen!"
Stay up to date about our latest insights. Get energized by stories and cases. Subscribe to our newsletter and we’ll send you a monthly dose of inspiration.