Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?
“Pff, ik ben er helemaal klaar mee! Ik kan wel honderd keer zeggen dat ze die nieuwe app moeten gebruiken, maar als ik mijn hielen licht, doen ze gewoon wat ze zelf willen.”
Voel jij je wel eens geïrriteerd of moedeloos over de houding van je collega?
In een vorige blog schreef ik dat weerstand tegen veranderingen niet wordt veroorzaakt door onwil, maar komt vanuit de behoefte aan succes, harmonie, erbij horen, behoud of verantwoordelijkheid. Wanneer we (onbewust) bang zijn dat deze behoefte niet meer vervuld wordt, gaan we in de weerstand.
De nieuwsgierige vraag die je je kunt stellen bij weerstand is: welke behoefte ligt er onder de weerstand die ik zie?
Er maar één route om dit te weten te komen: het gesprek aangaan met de ander. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de weerstand van jouw collega heeft ook effect op jou. In plaats van met elkaar in gesprek te gaan, is onze reactie op weerstand vaak verdedigen, doordrukken van eigen overtuigingen, pleasen, schuld geven of moedeloosheid.
Om het gesprek te kunnen voeren is het belangrijk te erkennen dat jouw collega 'recht' heeft op weerstand, dit beveiligt immers iets dat belangrijk is voor hem/haar. De weerstand van jouw collega is dan ook niet iets persoonlijks tegen jou, maar ligt in het vervullen van zijn/haar behoeften. Wil je een effectief gesprek kunnen voeren, doe dat dan vanuit gelijkwaardigheid met als uitgangspunt: ik ben oké en jij bent oké als persoon.
Vanuit deze basis kun je jouw collega oprecht vragen naar de reden van de weerstand en samen op zoek gaan naar een andere manier om de onderliggende behoefte van jouw collega te vervullen. Neem de tijd voor dit gesprek.
Uiteindelijk zijn het de mooiste gesprekken en zullen je merken dat jouw collega jouw grootste ambassadeur wordt!
Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!
Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.
Schrijf je in