Neem contact op

Besteed jij veel energie aan het werven van nieuwe medewerkers?

Veel ondernemingen en instellingen besteden heel veel energie, tijd en kosten om personeel te werven. In een tijd van ongelofelijk veel vacatures doe je er alles aan om je als werkgever te onderscheiden en zo aantrekkelijk mogelijk voor de dag te komen. En daar komt nog bij dat echte vakmensen schaars zijn. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave om de juiste mensen te vinden.

Koester je medewerkers

Door al die inspanningen om personeel te werven loop je een behoorlijk groot risico dat je onvoldoende tijd en aandacht hebt voor je huidige medewerkers. Het kan dan zomaar gebeuren dat ze hun werkgeluk ergens anders gaan zoeken omdat ze zich niet voldoende gehoord, gezien en begrepen voelen. Het gevolg is dat je het tegenovergestelde bereikt waardoor het probleem alleen maar groter wordt.

Hoeveel aandacht geef jij je medewerkers? En hoe effectief doe je dat dan?

Voor de beantwoording van deze vragen gaat het voor jouw als werkgever of leidinggevende om de volgende twee aspecten in overweging te nemen. De eerste is te focussen op wat medewerkers echt belangrijk vinden. Met I-M-P-A-C-T wordt in essentie aangegeven waar het dan om moet gaan. De tweede is te beseffen hoe je met je medewerkers in verbinding komt en blijft. De sleutel voor verbinding, het binden en boeien, draait altijd om het hebben van echt contact met je medewerkers. Hoe effectief is jouw communicatie met hen? Het Process Communication Model® (PCM) is bij uitstek de tool die je daarvoor praktische handvatten aanreikt. Met A-C-T-I-E-F wordt een effectief communicatieproces beknopt weergegeven.

Focus met IMPACT op je medewerkers

I:             Informeer

Informeer je medewerkers over wat er speelt in jouw organisatie. Dit vergroot de betrokkenheid en de kans dat jouw medewerkers mét jou willen blijven werken aan het gezamenlijk doel van de organisatie.

M:           Motiveer

Motiveer en stimuleer je medewerkers in hun werk en groei en bedenk daarbij dat dat niet voor elke medewerker hetzelfde is. Zo zal de ene medewerker zichzelf opladen als hij of zij genoeg aandacht krijgt terwijl een ander vooral behoefte heeft aan waardering voor de geleverde prestaties en weer een ander wordt door het krijgen van uitdagingen gemotiveerd. Weet jij je elk van je medewerkers effectief te motiveren?

P:            Persoonlijke ontwikkeling

Is er in jouw organisatie ruimte voor je medewerkers om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen via training, opleiding, coaching of iets anders? Denk daarin proactief mee met jouw medewerkers.

A:            Ambitie

Ga geregeld met iedere medewerker in gesprek over hun ambities om hun dromen waar te kunnen maken. Besef dat naast het houden van een officieel gesprek ook de gesprekken tussendoor, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat of lunch, een waardevolle bijdrage leveren.

C:            Commitment

Wil je betrokkenheid en toewijding, ofwel commitment, van je medewerkers? Zorg er dan voor dat je je teamleden betrekt en mee laat denken bij zaken die er spelen, bijvoorbeeld bij het uitwerken van nieuwe ideeën of het maken van bezuinigingsvoorstellen.

T:            Teambuilding

Vergroot de saamhorigheid en verbeter de samenwerking om te bouwen aan sterke teams, die elkaar echt horen en begrijpen.

Maak ACTIEF verbinding met je medewerkers

A:            Analyseren door observeren

Het verbindingsproces begint altijd met observeren en analyseren van je medewerkers. Zo breng je van elke medewerker zijn of haar persoonlijkheid in kaart en ontdek je welke communicatieve voorkeur hij of zij heeft om hen het beste te kunnen benaderen.

C:            Contact maken

Een gepersonaliseerde benadering om echt contact te maken met elke medewerker vereist een hoge mate van flexibiliteit om de verschillende communicatiestijlen die er zijn op een effectieve wijze gericht te kunnen inzetten.

T:            Taal kiezen

Door de keuze te maken om de (voorkeurs)taal van jouw medewerkers te gebruiken voelen zij zich maximaal gehoord en begrepen. Daarmee leg je de basis voor een sterke relatie met al je medewerkers.

I:            Inspanning

De inspanning is om met al jouw medewerkers tot positieve en verbonden interacties te komen. 

E:            Energieniveau

En voor al die inspanningen, hoe klein die ook zijn, vanaf het observeren tot het adaptief kunnen communiceren, heb je wel voldoende energie nodig. Daarom is het erg belangrijk om je energieniveau op peil te houden, zodat je dit vaak kunt blijven doen. Tegelijkertijd vraagt ​​het een minimale inspanning van je medewerkers om met jou in verbinding te komen en te blijven.

F:            Fitte organisatie

Door het toepassen van deze kennis bereik je als werkgever dat medewerkers zich meer met jouw en je organisatie verbonden voelen. Zo ontstaat er een fitte organisatie met als gevolg dat er minder tijd en energie gestoken hoeft te worden in het werven van nieuwe medewerkers.

Gebruik PCM om dagelijks het verschil te maken

Met PCM heb je een ontzettend mooie tool in handen om jezelf en je medewerkers beter te begrijpen en wat het betekent om met elk van hen in contact te komen en te blijven, hen te motiveren en nog veel meer. Wil je als werkgever succesvol zijn dan draait het altijd om het maken van echte relaties en verbindingen. Haal ook het maximale uit PCM om op een effectieve wijze de uitgang van jouw organisatie of instelling gesloten te houden! 

Wil je meer weten hoe jij jouw medewerkers dagelijks kunt boeien en binden? Geef je dan op voor een training en ontdek hoe jij jouw dagelijkse impact kunt vergroten.

Meer van mij

Ontdek meer over

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!

Neem contact op

Leuk dat je meer wilt weten over PCM. Laat je ons weten hoe we je kunnen helpen? We nemen binnen 24 uur contact met je op.


Inloggen MijnPCM



Inloggen


Ik ben nog niet ingeschreven,
Schrijf je in

Wachtwoord vergeten

Ik ben nog niet ingeschreven


Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.

Schrijf je in

Schrijf je in


Ik ben al ingeschreven,
Inloggen


Ik ben al ingeschreven


Fijn om je weer te zien :)

Inloggen
Schrijf je in


Dank voor je interesse!

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?