In 2023 kwam ik in aanraking met PCM. Ik wilde meer zicht op mijn eigen gedrag en hoe ik dat, in combinatie met de ander kon verbeteren. Begrip, verbinding en vertrouwen stonden voor mij centraal. Al vanaf het begin was ik enthousiast: PCM laat zien hoe jij naar de wereld kijkt, en hoe dat anders kan zijn dan het perspectief van een ander. Dat bewustzijn heeft mij veel opgeleverd.
Ik leerde herkennen wat van mij is en wat van de ander. Gedrag is niet altijd oké, maar jij bent oké en ik ben oké. Dat besef brengt vrijheid. Ik blijf nu makkelijker bij mezelf, maak bewustere keuzes en begrijp beter waarom anderen reageren zoals ze doen. Ik herken mijn eigen patronen én die van de ander, zonder te oordelen.
In de zorg zie ik veel mensen die voortdurend zorgen voor de ander, maar zichzelf vergeten. Ze spreken zich niet uit of zetten hun klachten niet om in actie, omdat ze vaak niet goed weten wat ze zelf willen of nodig hebben. En daarom zeggen ze maar niets – met als gevolg dat er onderstroom ontstaat. Door PCM ontdekte ik hoe belangrijk het is om óók voor mezelf te zorgen.
Sinds ik hier actief mee bezig ben, merk ik in onze praktijk dat het team meer veiligheid en vrijheid ervaart. De communicatie is opener. Door samen te reflecteren, leren we beter voor onszelf te zorgen – en daardoor kunnen we ook beter voor anderen zorgen.


